10. ROČNÍKOV MEDZINÁRODNÉHO SYMPÓZIA
FRÝDLANTSKÝ UMELECKÝ SMALT
4. 12. – 30. 12. 2009
Kaštieľ Oščadnica
Kurátor: Karel Bogar
MEDZINÁRODNÉ TRIENÁLE SMALTU organizuje Muzeum Beskyd vo Frýdku – Místku v spolupráci s asociáciou EMAIL ART, a tentokrát aj spoločne s Galeriou La Femme, Praha a Mestom Frýdlant nad Ostravicí v roku 2009 už po šiesty krát. Kysucká galéria v Čadci počnúc tretím ročníkom, pravidelne prezentuje na Slovensku formou výberu výsledky toho najzaujímavejšieho, čo v oblasti umeleckého smaltu počas trojročného obdobia vzniklo.
Medzinárodné sympózium Frýdlantský umelecký smalt nadviazalo na stopäťdesiatročnú tradíciu výroby smaltu v regióne Beskýd, zároveň vypovedá o životaschopnosti a príťažlivosti tejto náročnej techniky.
Jeho organizátorom je občianske združenie asociácia EMAIL ART, založené v roku 1996, súčasť spolku Únie výtvarných umelcov so sídlom v Prahe. K hlavným a prvotným cieľom združenia patrila záchrana technológií technického smaltu a ich následné využitie vo výtvarnej tvorbe, popularizácia tejto náročnej technológie doma i v zahraničí a pripomenutie tradícií regiónu. K jeho najväčším úspechom v tomto smere patrí práve organizácia Medzinárodných sympózií Frýdlantského umeleckého smaltu, na ktorých sa pravidelne zúčastňujú aj autori zo Slovenska. Počas desiatich rokov postupne prijali účasť Jaroslav Gaňa, Blanka Cepková, Andrej Haščák, Ivan Kasaj, Miroslav Kollár, Ján Kuchta, Emöke a Helena Szilva.V oščadnickom kaštieli sú zastúpení: Barbara Baumruková, Eva Kučerová Landsbergrová, Alžbeta Dirnerová, Fedor Gabčan, Ján Kuchta, Antonín Gavlas z Česka, Janusz Karbowniczek a Alzbieta Kuraj z Poľska, Miroslav Kollár, Jaroslav Gaňa, Helena Szilva, Blanka Cepková zo Slovenska, Barbara Lipp a Uta Failer z Nemecka, Agnieszka Lipp a Marie – Théresé – Masias z Francúzska, Christiane van der Ree a Annemarie Timmer z Holandska, Elizabeth Turrell z Anglicka, Ulrike Zehetbauer z Rakúska, Katalin Hollósy a Károly Balanyi Maďarska.
Umelecký smalt (email) patrí k prastarým umelecko-remeselným technikám, hľadajúcim v 21. storočí svoje nové podoby a pozíciu v umení, pohybujúc sa bez obmedzenia od úžitkového umenia k voľnému. Prostredníctvom svojich tvorcov nachádza nespočetné podoby a opodstatnenosť svojej existencie.