Retrospektívnu výstavu V čase a priestore usporiadala KG pri príležitosti životného jubilea Jozefa Sušienku, osobnosti moderného slovenského sochárstva. Ambíciou výstavy je spätný náhľad na rozsiahle, no kompaktné a  koherentné dielo, ktoré sa plynule rozrastá. Zároveň je prezentáciou dlhodobej systematickej zbierkotvornej činnosti KG, ktorej je autor spoluzakladateľom. Na výstave je inštalovaná podstatná časť autorskej kolekcie, od najstarších voľných sochárskych diel, ktoré vznikali v krátkej dobe po ukončení štúdia až po najnovšie prírastky, datované po roku 2000, inklinujúce viac k oblasti umeleckého remesla. Najpočetnejšie je zastúpené obdobie sedemdesiatych rokov, ktoré sa dá v skratke charakterizovať aj ako najprogresívnejšie, nesúce už jasné znaky autorovho rukopisu.

Tvorba Jozefa Sušienku osciluje medzi voľným sochárskym cítením a jeho zmyslom pre úžitkovú funkciu vytvoreného artefaktu. V rovine inšpirácie inklinuje k organickým prírodným formám a tvarom. Svojim plastikám prepožičiava archetypálne, ovoidné vajcovité formy, v ich konštrukcii využíva princíp rastu, delenia, množenia tvarov. Rovnako obľubuje motív vertikály ako symbol rastu a života. Dôsledná znalosť materiálu s ktorým celý život pracuje, dosiahnuté remeselno-technologické majstrovstvo umožnili rozvinúť autorov cit pre harmóniu tvaru, farby a povrchovej glazúry. Glazúra, ktorá je výsledkom dlhodobých experimentov, podčiarkuje mäkkosť, zaoblenosť tvarov a objemu. Evokuje popraskanú zem, opadané lístie, hubovité štruktúry, hladkosť zrelých plodov... Spolu s tlmenou, prírodnou farebnosťou korešponduje s filozofiou celej Sušienkovej tvorby. Výsledné formy plastík vo svojej sofistikovanej podobe evokujú útvary, ktoré sa javia ako súčasť prírodného prostredia, pre ktoré sú často primárne určené. Citlivá až intuitívna akceptácia prostredia - rovnako prírodného, mestského, ale aj komorného interiéru pre ktoré Jozef Sušienka svoje plastiky tvorí, je dôkazom ojedinelého, subtílneho sochárskeho cítenia.

 

 

Výstava študentských prác s názvom “Pod povrchom” Katedry maľby FVU AU v Banskej Bystrici, prezentuje výber semestrálnych prác. Vzorka vystavených diel reflektuje spektrum nielen ateliérových programov na Katedre maľby, ale aj individuálne maliarske smerovanie a obsahové výskumy prezentovaných autorov. Súčasný jazyk maľby a tematické okruhy sú z viacerých dôvodov príznačné pre vystavenú kolekciu prác. Súkromné verzus verejné, spoločenské verzus individuálne, estetické verzus gýčové, pamäť verzus amnézia, kritické verzus apatické, to sú iba niektoré bázické, tematické uhly pohľadu na žitú realitu ktorá je predmetom výskumu uvedených študentov. Na výstave je možné vidieť autorské práce, ktoré sa vyjadrujú nielen k aktuálnym spoločenským témam, ale poukazujú na procesy a témy ktoré sú “pod povrchom” bežného vnímania a reflektovania konzumenta. Z formálneho hľadiska ide o čerstvé a dynamické maliarske prevedenia tematických okruhov. V tom je zakotvené nielen hľadanie vlastného maliarskeho prejavu študentov Katedry maľby ale zúžitkovanie maliarskej tradície, jej následné negovanie a posúvanie hraníc maliarskeho média v kontexte súčasného umenia.

Prezentovaný súbor prác je výberom zo štyroch ateliérov Katedry maľby: Ateliéru kritickej analýzy obrazu (vedúci ateliéru doc. Štefan Balázs, ArtD., akad. mal.), Ateliéru klasických maliarskych disciplín (vedúci ateliéru prof. Ľudovít Hološka, akad.mal), Otvoreného ateliéru maľby (vedúci ateliéru Mgr.art. Rastislav Podoba, ArtD.), Ateliéru STARTUP (vedúci ateliéru doc.Mgr.art. Ján Triaška, ArtD.). Obsahová stránka ateliérovej výučby média maľby je koncepčne situovaná v kontexte súčasnej maľby. Plurálny charakter katedry zabezpečujú vyučujúci výtvarníci, ktorí vedú jednotlivé ateliéry a odborné predmety. Pri štúdiu maliarstva sa akcentuje otvorený dialóg medzi pedagógom a študentom. Reflektujú sa polohy maľby v rozpätí od mimetického po abstraktné zobrazenie.

Ján Triaška

 

 

Svetoznámy fotograf Karol Kállay sa narodil 26. apríla 1926 v Čadci. Pri príležitosti jeho nedožitých deväťdesiatych narodenín pripravila Kysucká galéria v Oščadnici v spolupráci s Turčianskou galériou v Martine jeho autorskú výstavu - Súvislosti. Predstavuje výber cca šesťdesiatich čiernobielych fotografií publikovaných v poslednej rovnomennej knihe autora.

Autorská výstava Marcely Václavíkovej LOVME predstavuje výber z aktuálnej maliarskej tvorby posledných siedmich rokov, je jej prvou samostatnou prezentáciou na Slovensku. Vystavených je približne 30 diel komorných aj monumentálnejších formátov, prevažne akrylov na plátne a na papieri.

Kysucká galéria v Oščadnici pomerne pravidelne, i keď vo vzdialenejších časových odstupoch verejnosti sprístupňuje diela, ktoré postupne nadobúda do svojho zbierkového fondu. Výročie kultúrnej inštitúcie galerijného typu je príležitosťou na isté bilancovanie, sumarizáciu doterajšej činnosti, ale aj moment, kedy sa stanovujú nové vízie jej smerovania. Výstava 35“ Výber prezentuje časť akvizičnej činnosti galérie uplynulých desiatich rokov (od roku 2006). Ako z názvu vyplýva, vystavené diela z oblasti maľby, sochy a kresby predstavujú časť diel, ktoré sa v uvedenom období podarilo galérii získať. Akvizície dopĺňajú gvaše Vincenta Hložníka, ktoré zásahom reštaurátora opäť získali svoju pôvodnú tvár. Vo Výbere sa ocitli diela, ktoré pravidelní návštevníci poznajú z autorských výstav, ale i tie, ktoré sú verejnosti vystavené vôbec po prvý - krát. Výstava limitovaná svojimi priestorovými možnosťami odzrkadľuje jednu z  línií akvizičnej politiky KG, zameranú na budovanie kolekcií autorov, ktorí majú rôznym spôsobom blízko k regiónu Kysúc.