Výstava študentských prác s názvom “Pod povrchom” Katedry maľby FVU AU v Banskej Bystrici, prezentuje výber semestrálnych prác. Vzorka vystavených diel reflektuje spektrum nielen ateliérových programov na Katedre maľby, ale aj individuálne maliarske smerovanie a obsahové výskumy prezentovaných autorov. Súčasný jazyk maľby a tematické okruhy sú z viacerých dôvodov príznačné pre vystavenú kolekciu prác. Súkromné verzus verejné, spoločenské verzus individuálne, estetické verzus gýčové, pamäť verzus amnézia, kritické verzus apatické, to sú iba niektoré bázické, tematické uhly pohľadu na žitú realitu ktorá je predmetom výskumu uvedených študentov. Na výstave je možné vidieť autorské práce, ktoré sa vyjadrujú nielen k aktuálnym spoločenským témam, ale poukazujú na procesy a témy ktoré sú “pod povrchom” bežného vnímania a reflektovania konzumenta. Z formálneho hľadiska ide o čerstvé a dynamické maliarske prevedenia tematických okruhov. V tom je zakotvené nielen hľadanie vlastného maliarskeho prejavu študentov Katedry maľby ale zúžitkovanie maliarskej tradície, jej následné negovanie a posúvanie hraníc maliarskeho média v kontexte súčasného umenia.

Prezentovaný súbor prác je výberom zo štyroch ateliérov Katedry maľby: Ateliéru kritickej analýzy obrazu (vedúci ateliéru doc. Štefan Balázs, ArtD., akad. mal.), Ateliéru klasických maliarskych disciplín (vedúci ateliéru prof. Ľudovít Hološka, akad.mal), Otvoreného ateliéru maľby (vedúci ateliéru Mgr.art. Rastislav Podoba, ArtD.), Ateliéru STARTUP (vedúci ateliéru doc.Mgr.art. Ján Triaška, ArtD.). Obsahová stránka ateliérovej výučby média maľby je koncepčne situovaná v kontexte súčasnej maľby. Plurálny charakter katedry zabezpečujú vyučujúci výtvarníci, ktorí vedú jednotlivé ateliéry a odborné predmety. Pri štúdiu maliarstva sa akcentuje otvorený dialóg medzi pedagógom a študentom. Reflektujú sa polohy maľby v rozpätí od mimetického po abstraktné zobrazenie.

Ján Triaška

 

 

Svetoznámy fotograf Karol Kállay sa narodil 26. apríla 1926 v Čadci. Pri príležitosti jeho nedožitých deväťdesiatych narodenín pripravila Kysucká galéria v Oščadnici v spolupráci s Turčianskou galériou v Martine jeho autorskú výstavu - Súvislosti. Predstavuje výber cca šesťdesiatich čiernobielych fotografií publikovaných v poslednej rovnomennej knihe autora.

Autorská výstava Marcely Václavíkovej LOVME predstavuje výber z aktuálnej maliarskej tvorby posledných siedmich rokov, je jej prvou samostatnou prezentáciou na Slovensku. Vystavených je približne 30 diel komorných aj monumentálnejších formátov, prevažne akrylov na plátne a na papieri.

Kysucká galéria v Oščadnici pomerne pravidelne, i keď vo vzdialenejších časových odstupoch verejnosti sprístupňuje diela, ktoré postupne nadobúda do svojho zbierkového fondu. Výročie kultúrnej inštitúcie galerijného typu je príležitosťou na isté bilancovanie, sumarizáciu doterajšej činnosti, ale aj moment, kedy sa stanovujú nové vízie jej smerovania. Výstava 35“ Výber prezentuje časť akvizičnej činnosti galérie uplynulých desiatich rokov (od roku 2006). Ako z názvu vyplýva, vystavené diela z oblasti maľby, sochy a kresby predstavujú časť diel, ktoré sa v uvedenom období podarilo galérii získať. Akvizície dopĺňajú gvaše Vincenta Hložníka, ktoré zásahom reštaurátora opäť získali svoju pôvodnú tvár. Vo Výbere sa ocitli diela, ktoré pravidelní návštevníci poznajú z autorských výstav, ale i tie, ktoré sú verejnosti vystavené vôbec po prvý - krát. Výstava limitovaná svojimi priestorovými možnosťami odzrkadľuje jednu z  línií akvizičnej politiky KG, zameranú na budovanie kolekcií autorov, ktorí majú rôznym spôsobom blízko k regiónu Kysúc.

 

sabina liptakova na sceneNázov výstavy Na scéne odkazuje na dôležitú, spočiatku primárnu autonómnu oblasť autorkinej tvorby a zároveň upozorňuje na situáciu jej prvej samostatnej prezentácie na našej výtvarnej scéne. Vystavené diela vznikali v rokoch 2009 až 2016, celá výstava je koncipovaná ako prierez výtvarných činností, ktorým sa Sabína Liptáková venuje.