Autorská výstava Miry Kučišovej, absolventky Ateliéru mal+by Doc. Klaudie Kosziby ArtD., bratislavskej VŠVU, predstavuje výber z aktuálnej maliarskej tvorby posledných rokov od ukončenia vysokoškolského štúdia, je jej prvou samostatnou prezentáciou.

Prvá autorská výstava Noémi Ráczovej (1972 Košice) v Kysuckej galérii prezentuje výber približne sedemdesiatich diel z jej ilustrátorskej i voľnej tvorby uplynulých desiatich rokov. Obe polohy sa vzájomne dopĺňajú, spoluvytvárajú jednotný komplexný obraz. Noémi Ráczová vníma knižnú ilustráciu (určenú nielen detskému divákovi) ako nerozlučnú a zároveň rovnocennú súčasť kvalitnej literatúry, ktorá dokáže posunúť hranice príbehu.

Výstava Lightscapes ponúka výber naozaj aktuálnej maliarskej tvorby Petra Daniša, prevažná väčšina diel vznikla v rokoch 2016 – 17. Nosnou témou nielen poslednej výstavy je pre autora krajina v jej rozdielnych, niekedy protikladných polohách.

Retrospektívnu výstavu V čase a priestore usporiadala KG pri príležitosti životného jubilea Jozefa Sušienku, osobnosti moderného slovenského sochárstva. Ambíciou výstavy je spätný náhľad na rozsiahle, no kompaktné a  koherentné dielo, ktoré sa plynule rozrastá. Zároveň je prezentáciou dlhodobej systematickej zbierkotvornej činnosti KG, ktorej je autor spoluzakladateľom. Na výstave je inštalovaná podstatná časť autorskej kolekcie, od najstarších voľných sochárskych diel, ktoré vznikali v krátkej dobe po ukončení štúdia až po najnovšie prírastky, datované po roku 2000, inklinujúce viac k oblasti umeleckého remesla. Najpočetnejšie je zastúpené obdobie sedemdesiatych rokov, ktoré sa dá v skratke charakterizovať aj ako najprogresívnejšie, nesúce už jasné znaky autorovho rukopisu.

Tvorba Jozefa Sušienku osciluje medzi voľným sochárskym cítením a jeho zmyslom pre úžitkovú funkciu vytvoreného artefaktu. V rovine inšpirácie inklinuje k organickým prírodným formám a tvarom. Svojim plastikám prepožičiava archetypálne, ovoidné vajcovité formy, v ich konštrukcii využíva princíp rastu, delenia, množenia tvarov. Rovnako obľubuje motív vertikály ako symbol rastu a života. Dôsledná znalosť materiálu s ktorým celý život pracuje, dosiahnuté remeselno-technologické majstrovstvo umožnili rozvinúť autorov cit pre harmóniu tvaru, farby a povrchovej glazúry. Glazúra, ktorá je výsledkom dlhodobých experimentov, podčiarkuje mäkkosť, zaoblenosť tvarov a objemu. Evokuje popraskanú zem, opadané lístie, hubovité štruktúry, hladkosť zrelých plodov... Spolu s tlmenou, prírodnou farebnosťou korešponduje s filozofiou celej Sušienkovej tvorby. Výsledné formy plastík vo svojej sofistikovanej podobe evokujú útvary, ktoré sa javia ako súčasť prírodného prostredia, pre ktoré sú často primárne určené. Citlivá až intuitívna akceptácia prostredia - rovnako prírodného, mestského, ale aj komorného interiéru pre ktoré Jozef Sušienka svoje plastiky tvorí, je dôkazom ojedinelého, subtílneho sochárskeho cítenia.

 

 

Výstava študentských prác s názvom “Pod povrchom” Katedry maľby FVU AU v Banskej Bystrici, prezentuje výber semestrálnych prác. Vzorka vystavených diel reflektuje spektrum nielen ateliérových programov na Katedre maľby, ale aj individuálne maliarske smerovanie a obsahové výskumy prezentovaných autorov. Súčasný jazyk maľby a tematické okruhy sú z viacerých dôvodov príznačné pre vystavenú kolekciu prác. Súkromné verzus verejné, spoločenské verzus individuálne, estetické verzus gýčové, pamäť verzus amnézia, kritické verzus apatické, to sú iba niektoré bázické, tematické uhly pohľadu na žitú realitu ktorá je predmetom výskumu uvedených študentov. Na výstave je možné vidieť autorské práce, ktoré sa vyjadrujú nielen k aktuálnym spoločenským témam, ale poukazujú na procesy a témy ktoré sú “pod povrchom” bežného vnímania a reflektovania konzumenta. Z formálneho hľadiska ide o čerstvé a dynamické maliarske prevedenia tematických okruhov. V tom je zakotvené nielen hľadanie vlastného maliarskeho prejavu študentov Katedry maľby ale zúžitkovanie maliarskej tradície, jej následné negovanie a posúvanie hraníc maliarskeho média v kontexte súčasného umenia.

Prezentovaný súbor prác je výberom zo štyroch ateliérov Katedry maľby: Ateliéru kritickej analýzy obrazu (vedúci ateliéru doc. Štefan Balázs, ArtD., akad. mal.), Ateliéru klasických maliarskych disciplín (vedúci ateliéru prof. Ľudovít Hološka, akad.mal), Otvoreného ateliéru maľby (vedúci ateliéru Mgr.art. Rastislav Podoba, ArtD.), Ateliéru STARTUP (vedúci ateliéru doc.Mgr.art. Ján Triaška, ArtD.). Obsahová stránka ateliérovej výučby média maľby je koncepčne situovaná v kontexte súčasnej maľby. Plurálny charakter katedry zabezpečujú vyučujúci výtvarníci, ktorí vedú jednotlivé ateliéry a odborné predmety. Pri štúdiu maliarstva sa akcentuje otvorený dialóg medzi pedagógom a študentom. Reflektujú sa polohy maľby v rozpätí od mimetického po abstraktné zobrazenie.

Ján Triaška